Toimintakertomus 2018

Kodittomat Bulgarian Koirat ry
Toimintakertomus 1.1-31.12.2018

Kodittomat Bulgarian Koirat ry:n hallituksen kokous pidettiin 6.1.2018
Kodittomat Bulgarian Koirat ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 25.3.2018, jonka päätteeksi pidettiin uuden hallituksen järjestäytymiskokous.

YLEISTÄ

Vuosi 2O18 oli vapaaehtoistoimintaan perustuvan Kodittomat Bulgarian Koirat ry:n kymmenes tilikausi. Yhdistyksemme periaatteen mukaisesti edistimme kodittomien koirien ja kissojen hyvinvointia Bulgarian mustanmeren rannikolla. Pyrimme parantamaan eläimiin kohdistuvia asenteita sekä auttamaan taloudellisesti vähävaraisia koiratarhoja, jotka huolehtivat katukoirista ja -kissoista.

Jäsenet ja avustukset
Tilikauden päättyessä jäsenten määrä oli 32.
Avustuksia Bulgariaan on annettu 6710 € ja avustukset on rahoitettu jäsenmaksuista, jäsenten antamista lahjoituksista, muista lahjoituksista, kummikoiratuloista, tarhakummituloista, kissojen kummituloista, sterilointikummituloista, myyntipöytätuloista, kirppistuloista, kannatustuotteiden myynnistä, pienimuotoisista arpajaisista sekä yhdistyksen Facebook-sivuilla olleista huutokaupoista sekä järjestetyistä kampanjoista.

Sääntömuutokset
Yhdistyksen sääntöihin ei tullut muutoksia.

Rahankeräyslupa
Tänä vuonna uudistamamme rahankeräyslupa RA/2018/211 (23.02.2018) on voimassa kaksivuotiskauden ja päättyy 31.5.2020. Edellisen keräysjakson tilitys tehtiin 27.11.2018.
Rahankeräystilimme on säilynyt samana FI75 4055 0010 5140 04.

Verottaja
Yhdistys kuuluu verottajan rekisteriin ja sillä on Y-tunnus (Y-tunnus 2336997-8.). Tilikauden päätteeksi teemme veroilmoituksen toiminnastamme.

Evira, TRACES ja aluehallintovirasto
Rekisteröitymisemme Eviran eläinten terveys- ja hyvinvointi-yksikön rekisteriin, välitettäväksi tarkoitettujen koirien, kissojen, frettien ja hillerien tuojaksi, on uusittu viime vuonna. Nykyinen voimassaolo jatkuu 28.6.2020 (3652/0521/2017) asti.
Lisäksi rekisteröitymisemme aluehallintovirastoon, joka TRACESin avulla valvoo eläinten liikkumista, on edelleen voimassa. Osoitemuutoksen johdosta yhdistys siirtyi Lounais-Suomen aluehallintovirastosta Etelä-Suomen aluehallintoviraston piiriin.

KÄYTÄNNÖN TOIMINTAA

Kavarnan katukoiratarhan tukeminen
Tarhalle on hankittu lääkkeitä, koiran- ja kissanruokaa, hoidettu eläinlääkärin apua tarvitsevat koirat ja kissat sekä jatkettu tarhan kattavaa sterilointiohjelmaa.
Tänä vuonna tarhalle on hankittu ruokaa paikallisesta lemmikkieläinkaupasta, jonka kanssa meillä oli tilaus-toimitus-laskutus sopimus, sekä koiran- ja kissanruokatehtaalta Varnasta. Paikallinen lemmikkieläinkauppa on lopettamassa toimintaansa.

Suomesta Hau-Haulta saatu lahjoitus, kaksi lavallista ruokaa ja puruluita, lähetettiin tarhalle toukokuun lopulla, lähetyskustannuksiin osallistuivat sekä aktiivijäsenet että muut lahjoittajat. Kuljetuksen järjesti Shipit fi.
Jouluruokaa tarhan koirille ja kissoille on hankittu paikallisesta supermarketista. Jouluruokaa on jaettu myös katukoirille ja -kissoille.

Tarhan kissojen ja koirien rokotukset on tehty tänä vuonna taas keväällä. Jokavuotisissa rokotuksissa koirat saavat rabies-rokotteen lisäksi viitosrokotteen, joka suojaa penikkatautia, parvovirusta, tarttuvaa maksatulehdusta, kennelyskää ja leptospiroosia vastaan. Kissat saavat rabies-rokotteen lisäksi kolmoisrokotteen, joka suojaa kissaruttoa ( Panleucopenia) ja herpesviruksen ja caliciviruksen (Rhinotracheitis ja calicivirosis) aiheuttamaa kissainfluenssaa vastaan.

Madotukset koirille ja kissoille on tehty keväällä ja syksyllä. Ulkoloisia on häädetty niskaan laitettavalla liuoksella. Myös tarhalle vietyjä lahjoituksena saatuja punkkikarkotteita on käytetty.
Tarhalle tulevat uudet koirat ja kissat madotetaan ja rokotetaan sitä mukaa, kun se on mahdollista.

Suomesta on viety lahjoitustavaraa lentokilojen mahdollistamissa rajoissa.
Tarhalle on Suomesta hankittu sirulukija, sirulukijat Bulgariassa ovat kalliita. Tarhan autoon on ostettu tarhan toimintojen turvaamiseksi erittäin tärkeät talvirenkaat.
Tarhan kunnostuksen ja laajennuksen ensimmäinen vaihe aloitettiin marraskuussa raivaamalla koirien juoksuaitauksen alueeksi suunniteltu maa-alue rehevöityneestä kasvustosta, sekä puhdistamalla maa haitallisista roskista kuten lasinsiruista yms. Myös kahdelle uudelle aitaukselle raivattiin maata. Samalla levitettiin sepeliä osalle tarhan tiestä, joka oli erittäin huonossa kunnossa.

Kummikoiratoiminta ja sterilointikummius
Jatkoimme kummitoimintaa sekä yksittäisten tarhalla olevien koirien tukemiseksi (kummikoirat) että yleisesti tarhalla koirien ja kissojen tukemiseksi (tarhakummit) sekä kissojen sterilointikummiutta. Tänä vuonna aloitimme myös kissojen kummiohjelman.

Sterilointi
Yhdistys on tilikauden aikana kustantanut tarhan kuuden koiran ja yhdeksän kissan steriloinnin. Yhdistys ei käytä paikallista eläinlääkäriä sterilointeihin niiden huonon laadun ja koettujen ongelmien vuoksi, vaan steriloinnit tehdään edelleen Varnassa länsimaiseen työskentelyyn orientoituneella, kokeneella eläinlääkärillä.
Olemme myös tukeneet paikallisia toimijoita, jotka ovat hoitaneet katukoirien pääsyä sterilointiin ja pois kadulta.

Adoptiotoiminta
Tilikauden aikana yhdistyksen kautta Suomeen on muuttanut yhdeksän koiraa ja yksi kissa. Matti, Gergana, Valkotassu, Saya, Tim, Justiina, Kuutti, Sparky, Mulan ja Muru. Oman kodin Bulgariasta on saanut Nelli, joka sai kodin kotihoitajaltaan.
Suomeen tuoduilla koirilla on mikrosiru ja lemmikkieläinpassi, niille on annettu riittävän ajoissa ennen matkaa rabiesrokotus ja ns. viitosrokotus, joka sisältää rokotteen penikkatautia, parvovirusta, tarttuvaa maksatulehdusta, kennelyskää ja leptospiroosia vastaan. Lisäksi koirille on tehty ekinokokkoosimadotus sekä sisä- ja ulkoloishäädöt. Koirille on tehty myös Leishmania-, sydänmato-, babesia-, anaplasmoosi-, borrelioosi-, ehrlikkioosi- sekä microfilariatesti. Kissalle annettu rokote kissaflunssia ja kissaruttoa sekä rabiesta vastaan. Myös ekinokokkoosimadotus annettu, vaikka kissalle sitä ei enää vaadita. Kissalle on tehty FeLV/FIV Idexx testaus.

Kotihoitotoiminta
Adoptiotoimintaan liittyvä toiminta. Kotihoitoon voidaan tuoda tarhalta koira, jonka on parempi odottaa adoptiota kotihoidossa kuin tarhaoloissa. Kotihoitajalla on halu, taito ja kyky tarjota koiralle tilapäiskoti. Yhdistyksellä oli tilikauden päättyessä kaksi koiraa kotihoidossa.

Tapahtumat ja kampanjat
-Hyväntekeväisyyspuistoilu Järvenpään Lepolan koirapuistossa, tapahtumassa oli oman myyntipöydän lisäksi Koiran Elämää kiska-auto.
-Responsible Rescue-sertifikaatin suunnittelukokous Helsingissä huhtikuussa ja liittyminen ryhmään
-Rokotuskampanja järjestettiin huhtikuussa.
-Paketti perille kampanja 7.5.-31.5.
-Ruokientilaus kampanjat jakautuivat Kevätkampanjaan helmikuussa, kesäkampanjaan heinäkuussa ja syyskampanjaan syys-lokakuussa.
-Kirppis tapahtuma Myrskylässä kesäkuussa
-Katukoirien sterilointikampanja 28.7.-15.8. Kampanjan tuotolla katukoirien sterilointeja jatketaan ensi vuonna.
-Elite-pennut -kampanja. Kissaemon järjestäminen poikasineen tarhalle turvaan, pois tyhjäksi jäävältä hotellialueelta.
-Kuutti-koiran (3-jalkainen) matkakulukampanja syyskuussa. Koska meillä ei ollut mahdollisuutta kuntouttaa Kuuttia tarhalla, tarjosi Eläinten suojakoti Toivo ry kuntoutuspaikan Kuutille Suomessa.
-Facebookissa järjestettiin neljä huutokauppaa. Keväthuutis maaliskuussa, kesähuutis kesäkuussa, syyshuutis syksyllä sekä Unelmista totta -huutis marras-joulukuussa.
-"Pyhä yö" Myrskylän kylätapahtuma syyskuussa
-Joulutori tapahtuma Myrskylässä marraskuussa
-Tarhan kunnostus ja laajennus -kampanja alkoi marraskuussa ja jatkuu kunnes tavoitteeseen on päästy.
-Joulukuussa järjestimme jo perinteeksi muodostuneen Jouluruokakampanjan.

MUUT ASIAT
Responsible Rescue
Yhdistys on nyt sitoutunut suomalaisten rescueyhdistysten luomiin yhteisiin Responsible Rescue -toimintakriteereihin. Responsible Rescue -sitoumuksen tarkoitus on varmistaa siihen sitoutuneen yhdistyksen eettinen ja vastuullinen toiminta sekä adoptioprosessin turvallisuus.

Tarkastus
Valvontaeläinlääkäri suoritti vuosittaisen yhdistyksen eläinkirjanpidon tarkastuksen 15.11.2018. Tarkastus oli eläinsuojelulain (247/1996) 39§:n mukainen tarkastus. Tarkastuksessa ei todettu puutteita.

Resurssit
Toimintamme on kärsinyt todella kipeästä resurssipulasta. Aktiivijäseniä on vaikea löytää, joten tehtävät kasaantuvat harvoille tekijöille. Iloisena asiana voimme kuitenkin kertoa, että olemme saaneet suomalaisen vapaaehtoisen eläintenystävän tarhalle avuksi. Hän aloitti marraskuussa ja jatkaa vielä ainakin tammikuun.

Tarhakäynnit
Yhdistyksen jäseniä vieraili tarhalla vuonna 2018 kolme kertaa.

Toimintakertomus 2017

Kissanpentujen keräys

KISSANPENTUJEN KERÄYS Onneksi myös Bulgariasta välillä löytyy ihmisiä, jotka välittävät eläimistä. ...

Ivana Helsinki tapahtuma!