Toimintakertomus 2020

Toimintakertomus 1.1.-31.12.2020

Kodittomat Bulgarian Koirat ry:n sääntömääräinen vuosikokous sekä uuden hallituksen järjestäytymiskokous pidettiin 21.3.2020 osoitteessa Syväjärventie 338, 07820 Porlammi

Kodittomat Bulgarian Koirat ry:n aktiivijäsenten kokous pidettiin 13.12.2020 osoitteessa Syväjärventie 338, 07820 Porlammi

Kodittomat Bulgarian Koirat ry osallistui 26.7.2020 Responsible Rescue -kokoukseen etänä.

Käsittelyssä pääsääntöisesti adoptiotoiminta: tuleeko kriteeriksi sterilointipantti alle 6kk ikäisistä pennuista, tautitilastoa pyydettiin päivittämään, jotta tiedetään. pitääkö kriteereihin lisätä joku/ poistaa joku olemassa oleva. Osallistuja: Essi Ohra-aho

Kodittomat Bulgarian Koirat ry osallistui 23.9.2020 Responsible Rescue -kokoukseen etänä.

Tautitilastoja ja -asioita pääsääntöisesti käyty läpi. Osallistuja: Sari Holopainen

YLEISTÄ

Vuosi 2020 oli vapaaehtoistoimintaan perustuvan Kodittomat Bulgarian Koirat ry:n kahdestoista tilikausi. Yhdistyksemme periaatteen mukaisesti edistimme kodittomien koirien ja kissojen hyvinvointia Bulgariassa. Pyrimme parantamaan eläimiin kohdistuvia asenteita sekä auttamaan taloudellisesti vähävaraisia koiratarhoja, jotka huolehtivat katukoirista ja -kissoista.

Jäsenet ja avustukset

Tilikauden päättyessä jäsenten määrä oli 33.

Avustuksia Bulgariaan on annettu 15010,00 € ja avustukset on rahoitettu jäsenmaksuista, jäsenten antamista lahjoituksista, muista lahjoituksista, kummikoiratuloista, tarhakummituloista, kissojen kummituloista, sterilointikummituloista, myyntipöytätuloista, kirppistuloista, kannatustuotteiden myynnistä, pienimuotoisista arpajaisista sekä yhdistyksen Facebook-sivuilla olleista huutokaupoista ja järjestetyistä kampanjoista.

Sääntömuutokset

Yhdistyksen sääntöihin ei tullut muutoksia.

Rahankeräyslupa

Uusi rahankeräyslupa RA/2020/351 (3.4.2020) on voimassa kaksivuotiskauden ja päättyy 31.05.2022.

Rahankeräystilimme on säilynyt samana FI75 4055 0010 5140 04.

Verottaja

Yhdistys kuuluu verottajan rekisteriin ja sillä on Y-tunnus (Y-tunnus 2336997-8.). Tilikauden päätteeksi teemme veroilmoituksen toiminnastamme.

Ruokavirasto, TRACES ja aluehallintovirasto

Rekisteröitymisemme Ruokaviraston (Evira) eläinten terveys- ja hyvinvointi -yksikön rekisteriin, välitettäväksi tarkoitettujen koirien, kissojen, frettien ja hillerien tuojaksi, on uusittu tänä vuonna (3847/04.01.05.00.01/2020) ja sen voimassaolo jatkuu 4.6.2023 asti.

Lisäksi rekisteröitymisemme aluehallintovirastoon, joka TRACESin avulla valvoo eläinten liikkumista, on edelleen voimassa. Yhdistys kuuluu Etelä-Suomen aluehallintoviraston piiriin.

KÄYTÄNNÖN TOIMINTAA

Kavarnan katukoiratarhan tukeminen

Tarhalle on hankittu lääkkeitä, koiran- ja kissanruokaa, hoidettu eläinlääkärin apua tarvitsevat koirat ja kissat sekä jatkettu tarhan kattavaa sterilointiohjelmaa.

Vuoden 2020 aikana tarhalle on hankittu ruokaa koiran- ja kissanruokatehtaalta Varnasta sekä Suomesta saatuja ruoka- ja tarvikelahjoituksia on lavakuljetuksina tarhalle lähetetty neljä.

Jouluiloa -keräyksen avulla saimme tarjottua tarhan koirille ja kissoille sekä kadulla eläville koirille ja kissoille maukkaat jouluateriat. Jouluiloa -keräyksestä saaduilla tuotoilla toteutettiin myös sterilointeja.

Kavarnan tarhan kissojen ja koirien rokotukset on tehty tänä vuonna taas keväällä. Jokavuotisissa rokotuksissa koirat saavat rabiesrokotteen lisäksi viitosrokotteen, joka antaa suojan penikkatautia, parvovirusta, tarttuvaa maksatulehdusta, kennelyskää ja leptospiroosia vastaan. Kissat saavat rabiesrokotteen lisäksi kolmoisrokotteen, joka antaa suojaa kissaruttoa (Panleucopenia) sekä herpesviruksen ja caliciviruksen (Rhinotracheitis ja calicivirosis) aiheuttamaa kissainfluenssaa vastaan.

Madotukset koirille ja kissoille on tehty keväällä ja syksyllä. Ulkoloisia on häädetty niskaan laitettavalla liuoksella.

Tarhalle tulevat uudet koirat ja kissat madotetaan sekä ulkoloishäädetään ja rokotetaan mahdollisimman pian saapumisen jälkeen. Siihen asti ne ovat erillään muista.

Loishäätöjä on hankittu eläinlääkäriltä ja lääketukusta suoraan.

Varnan katukoiratarhan tukeminen

Saatoimme vuoden 2020 aikana loppuun Varnan tarhan laajennuksen. Olemme Varnan tarhalle myös tehneet hankintoja parantaaksemme koirien oloja. Ulkotarhat tullaan kattamaan lämpöpaneelilevyillä. Sisäbokseihin olemme hankkineet laatat, jotka auttavat tarhalla boksien siivoamista. Tarhalle on hankittu virkaeläinlääkärin suosittelemana pakastin. Alueelle on hankittu myös valvontakamera sekä valaisimia.

Tarhalla on noin 30 koirapaikkaa adoptio-ohjelmassa oleville koirille sekä muutama paikka, johon pystymme sijoittamaan koiran esimerkiksi sterilisaation jälkeen toipumaan rauhassa.

Tarhalle on hankittu lääkkeitä, koiranruokaa sekä hoidettu eläinlääkärin apua tarvitsevat koirat. Koirat on mikrosirutettu, rokotettu ja loishäädetty. Koirien sterilointi tehdään sitä mukaa, kun koiran ikä ja kunto sen sallivat.

Suomesta saatuja ruoka- ja tarvikelahjoituksia on vuoden aikana lähetetty lavakuljetuksena Varnan tarhalle neljä.

Suomesta kuljetettujen lähetysten mukana on tarhoille viety myös muita lahjoitustarvikkeita sekä palautettu koirien lentobokseja ja lahjoituksena saatuja lentobokseja odottamaan lentojen jatkumista. Myös lahjoituksena saatuja metallihäkkejä on lähetetty Bulgariaan sterilointipäiviin.

Jouluiloa -keräyksen avulla saimme tarjottua tarhan koirille sekä kadulla eläville koirille ja kissoille maukkaat jouluateriat. Jouluiloa -keräyksestä saaduilla tuotoilla toteutettiin myös sterilointeja.

KUMMITOIMINTA

Jatkoimme kummitoimintaa sekä yksittäisten tarhoilla ja Leshnikovossa kotihoidossa olevien koirien tukemiseksi (kummikoirat), että yleisesti tarhalla koirien ja kissojen tukemiseksi (tarhakummit) sekä kissojen kummiohjelmaa.

Lisäksi yhdistyksellä on yksi kotihoitokoira Suomessa, joka on mukana kummiohjelmassa.

STERILOINTI

Yhdistys on tilikauden aikana kustantanut 121 kissan ja koiran steriloinnin Varnan, Burgasin ja Leshnikovon alueilla.

Yhdistys ei käytä paikallista eläinlääkäriä sterilointeihin Kavarnassa huonon laadun ja koettujen ongelmien vuoksi, vaan steriloinnit tehdään edelleen Varnassa. Katukoirien ja vähävaraisten lemmikkien sterilointeja Varnassa toteuttaa virkaeläinlääkäri ja yksityinen eläinklinikka, jota käytämme tarhakoirien ja -kissojen steriloinneissa/ kastroinneissa. Leshnikovon alueella steriloinnin/ kastroinnin toteuttaa Harmanlin yksityinen klinikka ja Burgasin alueella yhteistyökumppanimme The voice of animals -yhdistyksen käyttämä eläinlääkäri.

MUU AVUSTUSTOIMINTA

Tänä vuonna olemme avustaneet pakollisten eläinlääkärikulujen maksamisessa useita koiria, jotka elävät kadulla ja yksityishenkilöitä, jotka ovat pelastaneet koiria kaduilta.

Katukoirien ja -kissojen ruokkijoille sekä yksityishenkilöille on annettu laajasti ruoka-apuja. Koronan vuoksi katueläinten ruoan saanti on ollut entistä vaikeampaa muun muassa ravintoloiden kiinniolon takia.

Voice of the animals -yhdistykselle on lähetetty vuoden aikana kaksi avustuslavaa ruokaa ja tarvikkeita heidän kotihoitoeläimille.

ADOPTIOTOIMINTA

Tilikauden aikana yhdistyksen kautta Suomeen on muuttanut 64 koiraa. Suomessa kodinvaihtajia on ollut viisi.

Koronan aiheuttamien lentorajoitusten vuoksi jouduimme miettimään uusia tapoja tuoda koiria Suomeen. Toimme maanteitse kahdella maakuljetuksella yhteensä 58 koiraa, joista 28 heinäkuussa ja 30 marraskuussa. Maakuljetukset toteutti koirien kuljettamiseen rekisteröitynyt kuljetusyritys.

Tammikuussa ja elokuussa tuli yhteensä kuusi koiraa lentokuljetuksella Suomeen.

Suomeen tuoduilla koirilla on mikrosiru ja lemmikkieläinpassi, niille on annettu riittävän ajoissa ennen matkaa rabiesrokotukset ja ns. viitosrokotus, joka sisältää rokotteen penikkatautia, parvovirusta, tarttuvaa maksatulehdusta, kennelyskää ja leptospiroosia vastaan. Lisäksi koirille on tehty ekinokokkoosimadotus sekä sisä- ja ulkoloishäädöt. Koirilta on katsottu verenkuva ja vasta-ainetestit (sydänmato, ehrlichioosi, anaplasmoosi, borrelioosi, leishmania, dirofilaria repens).

Suomeen tulleet koirat on rekisteröity Turvasiru.fi -järjestelmään ennen niiden maahan saapumista. Koirat ovat saaneet yhdistyksen kautta kolmipalavaljaat karkaamisriskin vähentämiseksi. Lisäksi yhdistyksellä on neljä GPS-paikanninta, joita (jos sellainen on vapaana) voidaan antaa lainaksi uudelle adoptoijalle ensimmäisen kuukauden ajaksi.

KOTIHOITOTOIMINTA

Adoptiotoimintaan liittyvä toiminta. Kotihoitoon voidaan tuoda tarhalta koira, jonka on parempi odottaa adoptiota kotihoidossa kuin tarhaoloissa. Kotihoitajalla on halu, taito ja kyky tarjota koiralle tilapäiskoti. Yhdistyksellä oli tilikauden päättyessä kolme koiraa kotihoidossa Suomessa etsimässä pysyvää kotia sekä yksi koira pysyvässä kotihoidossa.

TAPAHTUMAT JA KAMPANJAT

Yhdistyksellä on kirppispöytä Orimattilassa ollut helmikuusta lähtien.

Tammikuu

- 13 kissaa sterilointikampanja

Helmikuu

- Ystävänpäivähuutis
- Nutriplus -keräys (hankittu Suomesta Nutriplus-ravintolisää koirille ja kissoille)

Maaliskuu

Marraskuu

- Jouluhuutis
- Koiran Elämää puistoilu
- "Koiramaiset pikkujoulut -verkossa" Helmi Pesosen (Koiruuksien Klubi) järjestämä. Tänne toimitettu flaijerimme maksutietoineen.

Joulukuu

-Jouluiloa -keräys

MUUT ASIAT

Kotihoitopaikka Leshnikovossa

Olemme saaneet Bulgariassa joukkoomme suomalaisen aktiivin, joka ottaa luokseen kotihoitoon koiria , joiden katsomme voivan paremmin kotioloissa. Esimerkiksi erikoisruokaa tai huolenpitoa tarvitsevat koirat voivat paremmin kodissa, kuin tarhalla ja heidän perustarpeistaan voidaan huolehtia paremmin. Leshnikovossa on myös mahdollisuus sosiaalistaa arempia koiria.

Leshnikovon kotihoitotarhaa on parannettu aitaamalla alue sellaisille koirille, jotka eivät vielä ole valmiita kohtaamaan muita koiria.

Olemme avustaneet Leshnikovon tarhaa myös eläinlääkärikäynti- ja ruokakustannuksissa. Lisäksi sinne on Suomesta lähetetty kolme lavaa ruokaa ja tarvikkeita.

Yhteistyökumppani

Jatkoimme sterilointi/ kastrointi yhteistyötä bulgarialaisten vapaaehtoisten järjestön "The voice of the animals" kanssa.

Responsible Rescue

Yhdistys on jatkanut sitoutumistaan suomalaisten rescueyhdistysten luomiin yhteisiin Responsible Rescue -toimintakriteereihin. Responsible Rescue -sitoumuksen tarkoitus on varmistaa siihen sitoutuneen yhdistyksen eettinen ja vastuullinen toiminta sekä adoptioprosessin turvallisuus.

Tarhakäynnit

Koronasta johtuen aktiivijäsenemme Suomesta ei ole voinut tehdä tarhakäyntejä tämän vuoden aikana.

Myös koronan matkustusrajoituksista johtuen maassa oleva vapaaehtoinen suomalainen on tänä vuonna viettänyt Bulgariassa koko vuoden. Hän on avustanut Kavarnan tarhalla, eläinlääkäriin kuljetuksissa sekä katukoirien ruokinnassa.

Toimintakertomus 2019

Sivu päivitetty