Toimintakertomus 2019

Toimintakertomus 1.1-31.12.2019

Kodittomat Bulgarian Koirat ry:n sääntömääräinen vuosikokous sekä uuden hallituksen
järjestäytymiskokous pidettiin osoitteessa Syväjärventie 338, 07820 Porlammi 16.3.2019
Kodittomat Bulgarian Koirat ry:n hallituksen kokous pidettiin osoitteessa Syväjärventie 338, 07820
Porlammi 30.11.2019

YLEISTÄ
Vuosi 2019 oli vapaaehtoistoimintaan perustuvan Kodittomat Bulgarian Koirat ry:n yhdestoista tilikausi.
Yhdistyksemme periaatteen mukaisesti edistimme kodittomien koirien ja kissojen hyvinvointia Bulgarian mustanmeren rannikolla. Pyrimme parantamaan eläimiin kohdistuvia asenteita sekä auttamaan taloudellisesti vähävaraisia koiratarhoja, jotka huolehtivat katukoirista ja -kissoista.

Jäsenet ja avustukset
Tilikauden päättyessä jäsenten määrä oli 32.
Avustuksia Bulgariaan on annettu 8678,43 € ja avustukset on rahoitettu jäsenmaksuista, jäsenten antamista lahjoituksista, muista lahjoituksista, kummikoiratuloista, tarhakummituloista, kissojen kummituloista, sterilointikummituloista, myyntipöytätuloista, kirppistuloista, kannatustuotteiden myynnistä, pienimuotoisista arpajaisista sekä yhdistyksen Facebook-sivuilla olleista huutokaupoista sekä järjestetyistä kampanjoista.

Sääntömuutokset
Yhdistyksen sääntöihin ei tullut muutoksia.

Rahankeräyslupa
Rahankeräyslupa RA/2018/211 (23.02.2018) on voimassa kaksivuotiskauden ja päättyy 31.5.2020. Uusi rahankeräyslupahakemus seuraavalle kaksivuotiskaudelle 1.6.2020-31.5.2022 on laitettu vireille 15.12.2019.
Rahankeräystilimme on säilynyt samana FI75 4055 0010 5140 04.

Verottaja
Yhdistys kuuluu verottajan rekisteriin ja sillä on Y-tunnus (Y-tunnus 2336997-8.). Tilikauden päätteeksi teemme veroilmoituksen toiminnastamme.
Evira, TRACES ja aluehallintovirasto Rekisteröitymisemme Eviran eläinten terveys- ja hyvinvointi-yksikön rekisteriin, välitettäväksi tarkoitettujen koirien, kissojen, frettien ja hillerien tuojaksi, on uusittu vuonna 2017. Nykyinen voimassaolo jatkuu 28.6.2020 (3652/0521,/2017) asti. Lisäksi rekisteröitymisemme aluehallintovirastoon, joka TRACESin avulla valvoo eläinten liikkumista, on edelleen voimassa. Yhdistys kuuluu Etelä-Suomen aluehallintoviraston piiriin.

KÄYTÄNNÖN TOIMINTAA

Kavarnan katukoiratarhan tukeminen
Tarhalle on hankittu lääkkeitä, koiran- ja kissanruokaa, hoidettu eläinlääkärin apua tarvitsevat koirat ja kissat sekä jatkettu tarhan kattavaa sterilointiohjelmaa.
Tänä vuonna tarhalle on hankittu ruokaa koiran- ja kissanruokatehtaalta Varnasta sekä Suomesta saatuja ruokalahjoituksia on lavakuljetuksina lähetetty tarhalle maaliskuussa, toukokuussa, heinäkuussa, syyskuussa ja joulukuussa. Jouluruokaa tarhan koirille ja kissoille on kuormissa ollut mukana. Jouluruokaa on jaettu myös katukoirille ja -kissoille.
Suomesta kuljetettujen lähetysten mukana on tarhalle viety myös muita lahjoitustarvikkeita, sekä
palautettu koirien lentobokseja tarhalle odottamaan uusia koirien lentoja Suomeen.
Tarhan kissojen ja koirien rokotukset on tehty tänä vuonna taas keväällä. Jokavuotisissa rokotuksissa koirat saavat rabies-rokotteen lisäksi viitosrokotteen, joka antaa suojaa penikkatautia, parvovirusta, tarttuvaa maksatulehdusta, kennelyskää ja leptospiroosia vastaan. Kissat saavat rabies-rokotteen lisäksi kolmoisrokotteen, joka antaa suojaa kissaruttoa ( Panleucopenia) ja herpesviruksen ja caliciviruksen (Rhinotracheitis ja calicivirosis) aiheuttamaa kissainfluenssaa vastaan.
Madotukset koirille ja kissoille on tehty keväällä ja syksyllä. Ulkoloisia on häädetty niskaan laitettavalla liuoksella.
Tarhalle tulevat uudet koirat ja kissat madotetaan ja rokotetaan mahdollisimman pian saapumisen jälkeen. Siihen asti ne ovat erillään muista.
Loishäätöjä on hankittu paikalliselta eläinlääkäriltä. Myös tarhalle vietyjä lahjoituksena saatuja
punkkikarkotteita on käytetty.
Suomesta on viety lahjoitustavaraa lentokilojen mahdollistamissa rajoissa.
Tarhan autoa on jouduttu korjauttamaan (kytkin, vaihdelaatikko, jarrut) toiminnan mahdollistamiseksi.
Tarhan kunnostuksen ja laajennuksen ensimmäinen vaihe aloitettiin marraskuussa 2018 raivaamalla koirien juoksuaitauksen alueeksi suunniteltu maa-alue rehevöityneestä kasvustosta, sekä puhdistamalla maa haitallisista roskista kuten lasinsiruista yms. Myös kahdelle uudelle aitaukselle raivattiin maata.
Samalla levitettiin sepeliä osalle tarhan tiestä, joka oli erittäin huonossa kunnossa. Työ on tänä vuonna saatettu loppuun. Tarhalle on valmistunut kaksi uutta aitausta ulos sekä kaksi sisäaitausta toipilaille ja uusille koirille. Myös juoksutarha saatiin toteutettua ja osa tarhan koirankopeista uusittiin.

Varnan katukoiratarhan tukeminen
Jotta pystyisimme laajemmin auttamaan katukoirien tilannetta, aloitimme Varnan tarhan
rakennusprojektin, jonka pitäisi valmistua ensi vuonna. Tarhalla tulee olemaan n. 20 koirapaikkaa adoptio-ohjelmassa oleville koirille, siellä asustaa jo tällä hetkellä 16 koiraa.
Tarhalle on hankittu lääkkeitä, koiranruokaa sekä hoidettu eläinlääkärin apua tarvitsevat koirat. Ne on myös mikrosirutettu, rokotettu ja loishäädetty. Myös koirien sterilointi tehdään sitä mukaa, kun koiran ikä ja kunto sen sallii.
Suomesta saatuja ruokalahjoituksia on lavakuljetuksena lähetetty tarhalle joulukuussa.

Kummikoiratoiminta ja sterilointikummius
Jatkoimme kummitoimintaa sekä yksittäisten tarhalla olevien koirien tukemiseksi (kummikoirat) että yleisesti tarhalla koirien ja kissojen tukemiseksi (tarhakummit) sekä kissojen kummiohjelmaa.

Sterilointi
Yhdistys on tilikauden aikana kustantanut 36 koiran ja 24 kissan steriloinnin.
Yhdistys ei käytä paikallista eläinlääkäriä sterilointeihin niiden huonon laadun ja koettujen ongelmien vuoksi, vaan steriloinnit tehdään edelleen Varnassa länsimaiseen työskentelyyn orientoituneella,kokeneella eläinlääkärillä. Sterilointeja on tehty myös uuden, Burgasin alueella toimivan yhteistyökumppanimme The voice of animals - yhdistyksen käyttämällä eläinlääkärillä.

Adoptiotoiminta
Tilikauden aikana yhdistyksen kautta Suomeen on muuttanut 22 koiraa. Max, Jackie, Jalo, Roope, Oksana, Simba, Mirela, Elsa, Bruno, Nala, Anna, Olof, Malinka, Lempi, Iris, Angel, Lucky, Bobbi, Olga, Hani, Säde ja Kille. Suomessa kodinvaihtajia on ollut yksi.
Suomeen tuoduilla koirilla on mikrosiru ja lemmikkieläinpassi, niille on annettu riittävän ajoissa ennen matkaa rabiesrokotukset ja ns. viitosrokotus, joka sisältää rokotteen penikkatautia, parvovirusta, tarttuvaa maksatulehdusta, kennelyskää ja leptospiroosia vastaan. Lisäksi koirille on tehty ekinokokkoosimadotus sekä sisä- ja ulkoloishäädöt. Koirille on tehty myös Leishmania-, sydänmato-, babesia-, anaplasmoosi-, borrelioosi-, ehrlikkioosi- sekä microfilariatesti.
Suomeen tulevat koirat rekisteröidään Turvasiru.fi järjestelmään ennen lentokoneen laskeutumista Helsinki-Vantaan kentälle.

Kotihoitotoiminta
Adoptiotoimintaan liittyvä toiminta. Kotihoitoon voidaan tuoda tarhalta koira, jonka on parempi odottaa adoptiota kotihoidossa kuin tarhaoloissa. Kotihoitajalla on halu, taito ja kyky tarjota koiralle tilapäiskoti.

Yhdistyksellä oli tilikauden päättyessä yksi koira kotihoidossa.

TAPAHTUMAT JA KAMPANJAT

• Unelmista totta vol 2 huutis (Kavarnan tarhan parannustöihin)
  • Solidaarisuustontut -huutis (Kavarnan tarhan parannustöihin)
  • Blackie, Mirela ja pennut -keräys (Joulukuussa kadulta löytyneen viimeisillään tiineenä olleen koiran vienti tarhalle, synnytyksen ja elämien turvaaminen. Sekä toisen kadulta löytyneen koiran hoito.)
  • Jackie koiran keräys (Kadulta löytyneen huonokuntoisen koiran vienti tarhalle ja hoito.)
  • Hotellikoira Tildan keräys (Hotellin edustalta pelastettu, potkittu koira. Hoito ja vienti tarhalle.)
  • Tarhan laajennus ja kunnostus -keräys
  • Ystäväkuorma (Ruoka- ja tarvikelahjoitusten kuljetus Kavarnan tarhalle)
  • Ulkoloishäätökeräys
  • Peltokoira (Tyhjältä, syrjäiseltä pellolta pelastetun, nälkiintyneen koiran hoito. Vienti tarhalle.)
  • 3 pienokaista -keräys
  • Rokotuskampanja
  • Keväthuutis
  • Sunny Beach pennut (Pienet, orvot kissanpennut turistien avulla turvaan.)
  • Kesäkuorma (Ruoka- ja tarvikelahjoitusten kuljetus Kavarnan tarhalle)
  • Kesähuutis
  • Pienen kissaperheen onni (puolisokean kissaemon ja kahden pennun hoito ja järjestäminen pois kadulta, vienti tarhalle)
  • Sterilointi ja hätäapukeräys (Hylätyn koiraemon sterilointi ja rokotus, pentujen rokotus, ja Sunny
  • Beachin kadulta löytyneen laihan ja huonokuntoisen koiran syyhyn hoito ja ravitseva ruoka.)
  • Syyshuutis
  • Lähemmäksi omaa kotia (Varnan tarhan rakennuskuluihin)
  • Sakar-koiran hoitoon (Hylätty huonossa kunnossa oleva koira, viety tarhalle)
  • Hylätyn emon pennut (tiineenä hylätyn emon 6 pennun hoito ja tarhalle vienti)
  • Koppikampanja (koirankoppien hankinta Varnan tarhaan)
  • Tommin kissat (Veliko Tarnovon katukissojen sterilointiapuun)
  • Benny keräys (Tien varteen hylätyn koiran hoito ja tarhalle vienti)
  • Jouluhuutis
  • Joulukuorma perille (Ruoka- ja tarvikelahjoitusten kuljetus Varnan ja Kavarnan tarhoille)
  • Joulumyyjäiset Pakilassa
  • Bono-koiralle keräys (puolisokean hylätyn koiran hoito ja vienti tarhalle)
  • Veliko-pennut (viiden muovipussiin hylätyn kuukauden ikäisen pennun hoito ja vienti tarhalle)
  • Kissan eläinlääkäri (auton alle jääneen kissan jalkaleikkaus)

MUUT ASIAT

Toinen tarha
Olemme aloittaneet yhteistyön Varnassa olevan tarhan kanssa, jonne olemme
rakentaneet/rakentamassa tiloja n. 20:lle koiralle. Varnan tarha tulee olemaan adoptio-ohjelmassa olevien koirien tarha. Kavarnan tarhalla on adoptio-ohjelman ulkopuolisten koirien ja pitkään adoptiossa olleiden koirien koti. Kavarnan tarhalla on isommat aitaukset ja se on koirille tuttu paikka.

Yhteistyökumppani
Meillä on uusi yhteistyökumppani The voice of the animals,joka on bulgarialaisten vapaaehtoistenjärjestö. He pelastavat kadulta koiria ja kissoja, jotka eivät pärjäisi kadulla. Heillä on sama periaate kuin meidän yhdistyksellä eli koiran/kissan sterilointi/kastrointi on tärkeää. He koordinoivat myös vähävaraisten perheiden lemmikkien sterilointia/kastrointia. Heidän kanssaan yhteistyössä alkaa myös katukoirien sterilointi/kastrointi.

Lehtihaastattelu
Yhdistyksemme toiminnasta on tehty haastattelu Nya Östis -lehteen. Haastattelun julkaisupäivä on 3.1.2020.

GPS-paikantimet
Olemme hankkineet yhdistyksellemme neljä Yepzon GPS-paikanninta uusille koirien adoptoijille
lainattavaksi adoptiokoiran ensimmäisen kuukauden ajaksi. Siksi, että koiran karkaamisen todennäköisyys on silloin suurin ja kattavan etsintäoperaation järjestäminen vie liiaksi voimavaroja kaikilta osapuolilta. Koiran nopea palautuminen kotiinsa on tärkeää myös koiralle itselleen.

Responsible Rescue
Yhdistys on jatkanut sitoutumistaan suomalaisten rescueyhdistysten luomiin yhteisiin Responsible Rescue -toimintakriteereihin. Responsible Rescue -sitoumuksen tarkoitus on varmistaa siihen sitoutuneen yhdistyksen eettinen ja vastuullinen toiminta sekä adoptioprosessin turvallisuus.

Resurssit
Olemme tänä vuonna saaneet joukkoomme kaksi uutta pirteää aktiivijäsentä, jotka ovat toimintaan tutustumisen ohella myös jo kiitettävästi osallistuneet yhteisiin tehtäviin.
Iloisena asiana voimme myös kertoa, että viime vuonna joukkoomme tullut suomalainen vapaaehtoinen eläintenystävä on edelleen pystynyt viettämään suuren osan ajastaan Bulgariassa ja on ollut meille suurena apuna tarhalla.

Tarhakäynnit
Aktiivijäsenemme ovat tänä vuonna käyneet tarhalla yhdeksän kertaa. Lisäksi vapaaehtoisemme on ollut tarhalla tänä vuonna yhteensä kuusi kuukautta.

Toimintakertomus 2018

ROKOTUSKAMPANJA 💉🐈🐕

Koiratarhalla alkaa pian vuosirokotusten aika. Vuosittainen rokotuspäivä järjestetään Kavarnan ...

STERILOINTIKAMPANJA 🐕🐈✂️